De ontwikkelingen met de tv gaan de goede kant op, de toestellen worden steeds groter en steeds scherper. Er is meer te zien, er is meer keuze en er zijn meer kijkers die steeds weer andere wensen hebben dan het vorig jaar. Een was mijn stelling dat het volgend jaar de tv-programma's nog platter en nog dommer zijn dan voorheen, en tot nu toe is mijn voorspelling elk jaar nog uitgekomen. Maar de tv gaat veranderen. Er zijn wel meer kijkers, maar deze kijkers willen steeds meer kijken op het moment dat het hun uitkomt, en naar de content die zij wensen. Voor de klassieke tv is er steeds minder aandacht. Want waarom zou men wachten op het tijdstip dat de uitzending van een programma begint. Vaak zijn veel programma's ingeblikt, aan het eind van de ene uitzending laat men al vast een paar fragmenten zien van de volgende uitzending. Dus alles wat men brengt is oud nieuws.
Mensen willen niet meer wachten, mensen willen niet meer kijken waar heel de straat naar kijken, men wil individuele televisieprogramma's zien. Onderwerpen die op het tijdstip komen dat men zin heeft om te kijken en exact toegespitst op die ene kijker. De tv zoals wij die tot voor kort kenden is op sterven na dood!
De oplossing is reeds in het zicht, kostbare producties die men op kan roepen, exact op het gewenste tijdstip. En de uitzendingen worden niet meer onderbroken door reclame. De kosten vallen mee. Het kabel-abonnement kan de deur uit, relatief was het veel te duur en veel te veel rommel waar niemand naar wil kijken. Movies-on-demand zijn de toekomst, en speciale kanalen waarop vooraf geselecteerde onderwerpen te zien zijn. Zeg maar een soort YouTube, maar dan met niet-wazige beelden.
Technisch gezien ziet de toekomst van de tv er goed uit, scherpe beelden en actuele onderwerpen. Maar formeel gesproken bestaan er binnenkort feitelijk geen klassieke televisie-uitzendingen meer. Vroeger was er in Nederland één tv kanaal, en later een tweede. Maar dat maakte niet uit, er was in elk huis maar een enkel tv-toestel, en iedereen moest tegelijk naar het zelfde kijken. Een uitzending voor iedereen, samen kijken was gezellig. Echter vroeger is dood en komt niet meer terug. Het einde van de klassieke tv kwam met MTV want de kinderen keken op hun slaapkamer naar MTV. De ouders zaten beneden. MTV was vroeger een tv-station dat 24 uur per etmaal pop-muziek uitzond. Dat was het begin en tegenwoordig kijkt iedereen naar zijn persoonlijke keuzes. Sinds enige tijd is men niet meer afhankelijk van wat de omroepbazen goedgekeurd hebben, er zijn tientallen video-diensten waarop veel te kiezen valt. En die ontwikkeling zal zich nog voortzetten.
Vroeger was de televisie een massamedium, tegenwoordig is dat het niet meer. Er is nu geen enkel tv-station meer dat voor iedereen uitzendt, de taartpunten van de gunst van de kijker worden steeds smaller. En aan de andere kant van de markt wordt alle geavanceerder. Via het internet kan men overdag al zien wat er die avond in het Journaal te zien zal zijn. Maar dat ene onderwerp kan nu reeds worden voorzien van commentaar voor elke politieke richting. dit kan niet met omroep-uitzendingen en daarom zal de tv zoals wij die nu nog kennen binnenkort volkomen achterhaald zijn.
Vanhetgoor